Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych oraz potwierdzam zapoznanie się z Zastrzeżeniami prawnymi, Polityką prywatności i cookies. Administratorem danych osobowych zbieranych za pomocą tego formularza jest BARNAŚ CONSULTING, NIP 8731071705

WYŚLIJ WIADOMOŚĆ DO AUTORA
WYŚLIJ WIADOMOŚĆ DO AUTORA
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Autor MAREK BARNAŚ

15 marca 2021

Czy wdrożenie i doskonalenie systemu zarządzania bezpieczeństwem procesowym się opłaca?

Zarządzanie Bezpieczeństwem Procesowym to temat wielki i multidyscyplinarny. Zapewne wielu z Was uważa, że jest on już u Was skutecznie wdrożony. Obserwując jednak rzeczywistość w przemyśle procesowym, uważam że jest to obszar mający duży potencjał do poprawy na polu operacyjnym i finansowym.

 

 

 

 

Dlaczego uważacie, że Zarządzanie Bezpieczeństwem Procesowym jest już wdrożone i działa?

 

Większość managerów w przemyśle procesowym uważa, że jest to oczywiste i posiada system Zarządzania Bezpieczeństwem Procesowym, ponieważ jest to wymóg formalny wymagany dyrektywą (2012/18/UE) Seveso III wdrożoną do prawa krajów UE.

Jest to tylko część prawdy, bo w rzeczywistości przedsiębiorstwa często ograniczają się do posiadania dokumentów i pozwoleń oraz okresowego ich aktualizowania. Oczywiście takie podejście z punktu widzenia formalnego jest akceptowalne i wystarczające, jednak idąc krok dalej możemy poprawić bezpieczeństwo, efektywność operacyjną i wynik finansowy doskonaląc system Zarządzania Bezpieczeństwem Procesowym. W dalszej części tego materiału przytoczę dane potwierdzające ten pogląd.

 

Co rozumiemy pod pojęciem System Zarządzania Bezpieczeństwem Procesowym (Process Safety Management System)?

 

Żeby lepiej zrozumieć, co już mamy, do czego dążymy oraz co może spowodować istotną poprawę w naszej firmie, należy zrozumieć co wchodzi w zakres pełnego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Procesowym. W swojej praktyce zawodowej dzięki współpracy z takimi firmami jak DEKRA, Chilworth Global, Seventh Generation oraz znaczącymi przedstawicielami przemysłu procesowego, opierałem się na modelu systemu opisanym w „Gudelines For Risk Based Process Safety” wydanej pod patronatem Center for Chemical Process Safety. Model ten obejmuje szereg obszarów takich jak:

  • kultura bezpieczeństwa procesowego,
  • zgodność z normami,
  • kompetencje w zakresie PSM,
  • zaangażowanie pracowników,
  • zaangażowanie innych interesariuszy,
  • zarządzanie wiedzą procesową,
  • identyfikacja zagrożeń i analiza ryzyka,
  • procedury operacyjne,
  • procedury prowadzenia prac niebezpiecznych,
  • integralność zasobów i niezawodność,
  • zarządzanie kontraktorami i podwykonawcami,
  • szkolenia,
  • zarządzanie zmianami,
  • gotowość operacyjna,
  • prowadzenie procesów produkcyjnych,
  • zarządzanie awariami i zdarzeniami niepożądanymi,
  • analiza wypadków i incydentów,
  • mierniki i pomiary,
  • audytowanie systemu,
  • przegląd zarządzania systemem oraz ciągłe doskonalenie,

Każdy z tych elementów może być w różnym stopniu rozwinięty i w różnym stopniu wpływać na skuteczność systemu i wyniki. Korzystając z konsultacji doświadczonych ekspertów można ocenić w oparciu o przeprowadzoną ocenę on-site poziom rozwoju każdego z tych elementów i wskazać kierunki ich doskonalenia oraz rozwinąć je do zadowalającego poziomu. 

 

Po co to wszystko?

 

Jak już wspomniałem na początku, priorytetem jest bezpieczeństwo, ale efektem dodatkowym – przysłowiową „truskawką” na torcie – jest poprawa wskaźników ekonomicznych i operacyjnych.

Badanie CCPS z 2006 roku przeprowadzone w trzydziestu dużych spółkach chemicznych wykazało, że działania prewencyjne bezpośrednio przełożyły się na wzrost wydajności (+5%), zmniejszenie kosztów operacyjnych (-3%), kosztów utrzymania (-5%), a także zmniejszenie składki ubezpieczeniowej (-20%). Europejskie Centrum Bezpieczeństwa Procesowego (EPSC) niedawno poczyniło podobne kroki, publikując film pt. „Bezpieczeństwo procesowe się opłaca“ [„Process Safety Pays“], skierowany do kadry kierowniczej wyższego szczebla.

Wiele organizacji rozumie to od lat. Często w następstwie wypadków zainwestowały one w bezpieczeństwo procesowe w postaci kapitału ludzkiego, sprzętu laboratoryjnego, przeprowadzonych  badań, szkoleń, systemów zarządzania, oraz przyjęły bezpieczeństwo procesowe jako rzeczywistą wartość dla firmy.

Z tych też powodów zachęcam Was do skorzystania z naszej wiedzy i doświadczenia w tym zakresie.

Artykuły tego Autora

17 grudnia 2023
    Spośród projektów którymi zajmowałem się w ostatnim czasie, jednym z najciekawszych, lecz również wymagających, był projekt związany z zarządzanie majątkiem, integralnością zasobów, oraz sformułowaniem oczekiwanego i pożądanego poziomu zapewnienie bezpieczeństwa
10 listopada 2023
  Kluczowe czynniki wpływające na powstanie awarii i pochodzące z niewłaściwego zarządzania zmianami (MOC) i efektywność tego procesu. Jak zapowiedziałem w poprzednim wpisie, dziś zajmę się opisem głównych czynników mających wpływ
04 listopada 2023
Czy i jak zarządzać zmianami? Czy jest to istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa procesu i organizacji? Jak skutecznie to robić? Czy jako manager robię to skutecznie i efektywnie? Takie pytania
13 września 2022
  Po małej przerwie związanej z natłokiem innych aktywności, powracamy do systematycznych wpisów na naszym blogu.  Leczenie nie tylko ludzi, ale i organizacji wymaga na wstępie diagnozy, a potem skutecznego leczenia.