Kluczowe czynniki wpływające na powstanie awarii i pochodzące z niewłaściwego zarządzania zmianami (MOC) i efektywność tego procesu.
Jak zapowiedziałem w poprzednim wpisie, dziś zajmę się opisem głównych czynników mających wpływ na powstawanie awarii przemysłowych, a mających swoje źródło w niewłaściwym zarządzaniu zmianami. Analizy dokonano w oparciu o 670 awarii mających miejsce na całym świecie w ostatnich ok 20 latach. Dane przytaczam w oparciu o przywołany wcześniej artykuł: „The Contribution of Management of Change to Process Safety Accident in the Chemical Process Industry” (published by AIDIC w CHEMICAL ENGINEERING TRANSACTIONS). W drugiej części wpisu przedstawię wskaźniki, które można używać do doskonalenia MOC.
Największy wpływ na powstanie awarii (ok 45% awarii związanych z niewłaściwym MOC) mają wnioski o zmianę w systemie PSM (Process Safety Management). Celem wprowadzenia zmian w tym przypadku są:
- modyfikacja w celu osiągnięcia wyższej wydajności produkcji,
- modyfikacja mająca na celu osiągnięcie lepszej jakości produktu,
- zmiana rodzaju produkcji na istniejących urządzeniach i systemie operacyjnym,
- wymiana wyposażenia i instrumentów umożliwiające osiągnięcie wyższej wydajności produkcji lub lepszą jego integralność,
- zmiana systemu kontroli operacyjnej,
- zmiana linii technologicznej,
- zmiana procesu uruchamiania i odstawienia systemu,
- całkowita zmiana systemu obejmująca: sprzęt, instrumenty, procedury, organizację, proces,
- ustawianie wyższej wydajności produkcyjnej bez modernizacja sprzętu/instrumentów (zmiana
parametrów pracy, wyższa temperatura, ciśnienie, przepływ, ograniczenia ludzkie).
Głównymi czynnikami awarii dla tej grupy zmian były:
- brak zaangażowania kierownictwa,
- nieodpowiednia procedura zmian,
- nieodpowiednia ocena ryzyka,
- brak kompetentnego personelu,
- ograniczenie zasobów,
- czynnik ludzki,
- nieodpowiednie narzędzia i sprzęt,
- brak nadzoru,
- brak komunikacji,
- kontrola kosztów mająca na celu ich maksymalne obniżenie.
Jako druga grupa czynników generująca ok. 30% awarii spowodowanych niewłaściwym MOC, są to wnioski spowodowane awariami i stanami awaryjnymi. Celami wprowadzenia zmian tego typu są:
- awaria osprzętu,
- wymiana rurociągu,
- wymiana zbiornika, aparatu technologicznego ze względu na wysoka korozję,
- nagła, pilna zmiana w działaniu, w procesie i operacjach,
- zmiana, aby zapobiec problemom związanym z bezpieczeństwem.
Główny czynnik awarii dla tej grupy zmian:
- brak zaangażowania kierownictwa,
- nieodpowiednia ocena ryzyka,
- nieodpowiednia procedura zmian,
- kontrola kosztów,
- narzędzia i sprzęt,
- presja i stres (ograniczenie czasowe),
Trzecia grupa czynników powodujących potrzebę zmiany, to tymczasowe zmiany systemu. Generują one ok 10% awarii spowodowanych niewłaściwym MOC. Cele wprowadzenia zmian tego typu to:
- tymczasowe obejście normalnego systemu operacyjnego, aby utrzymać proces operacyjny z pozostałą częścią systemu,
- tymczasowa blokada przejścia,
- przejście przez tymczasowe urządzenia zabezpieczające,
- substytucja chemiczna,
- tymczasowa zmiana substancji w procesie,
Główny czynnik awarii w tej grupie to :
- brak zaangażowania kierownictwa,
- nieodpowiednia ocena ryzyka,
- nieodpowiednia procedura,
- narzędzia i sprzęt.
Pozostałe rodzaje zmian, które powodują pozostałą część awarii związanych z MOC to zmiany systemu administracyjnego i zmiany systemu organizacji.
Podsumowując tą część możemy stwierdzić, że niezależnie od pra-przyczyny wnioskowanych zmian, jako główne czynniki ich wystąpienia określono:
- braki zaangażowanie kierownictwa,
- nieodpowiednie procedury,
- niewłaściwa lub nie przeprowadzona ocena ryzyka.
Inne główne czynniki awarii to: kompetencje personelu, ograniczenie zasobów, czynnik ludzki, nieodpowiednie narzędzia i sprzęt, brak nadzoru, kontrola w celu obniżenia kosztów, presja i stres ze strony kierownictwa, które mogą bezpośrednio lub pośrednio się do tego przyczynić.
Analiza powyższa potwierdza fakt, że proces zarzadzania zmianami jest istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa procesowego, a struktura i etapy składające się na ten proces i przedstawione w poprzednim wpisie są istotne i niezbędne do właściwego jego funkcjonowania.
Aby właściwie zarządzać i doskonalić ten proces ważne są wskaźniki, które możemy w tym celu zastosować. Wśród nich literatura podaje następujące:
- liczba wniosków dotyczących zmian w każdym miesiącu,
- liczba zmian dla różnych ich kategorii i rodzajów wyposażenia,
- liczba niewłaściwie opisanych lub niekompletnych wniosków,
- udział wniosków dotyczących zmian tymczasowych w ogólnej ich liczbie,
- udział wniosków które nie zostały zatwierdzone z różnych powodów,
- udział wniosków na zmiany tymczasowe które ze względu na niewłaściwe warunki czasowego ich prowadzenia nie zostały zaakceptowane,
- udział procentowy zmian które właściwie zostały opisane i zatwierdzone w stosunku do wszystkich wniosków.
- itp.
Oczywiście wskaźniki służą do analizy i doskonalenie systemu zarządzania zmianami, podkreślić należy, że jest to proces ciągły i nigdy nie należy spoczywać na laurach. Wskaźniki należy dobierać odpowiednio do dojrzałości systemu zarządzania zmianami, co zostało opisane we wcześniejszym artykule na tym blogu.: https://www.biznesbezryzyka.pl/jakie-kpi-stosowac-aby-skutecznie-zarzadzac-bezpieczenstwem-procesowym.
O skuteczności elementu PSM jakim jest zarządzanie zmianą, świadczy przede wszystkim odporność organizacji na ryzyka spowodowane zmianami w jej wnętrzu. A właściwie zaprojektowany i wdrożony system MOC jest kluczowym czynnikiem sukcesu organizacji w sferze bezpieczeństwa.